top of page
Search
  • Writer's pictureClaudia Schouten

Sporten met hyperventilatie deel 1

Updated: Sep 28, 2023

Hartkloppingen, pijn op de borst & kortademigheid. Als deze klachten zich spontaan voordoen tijdens het sporten kan dat heel beangstigend zijn. Grote kans dat je last hebt van acute hyperventilatie.


Wat gebeurt er?

Tijdens acute hyperventilatie adem je verkeerd, je ademt vaak te veel en te snel. Het zuurstof gehalte in je bloed stijgt, en het koolzuur gehalte daalt. Een te laag koolzuur gehalte kan veel nare klachten geven. Door hyperventilatie kan je klachten krijgen zoals duizeligheid, stijfheid van de spieren, trillen en kramp in de handen, tintelingen in handen of rond de mond, gevoel van flauwvallen en angst.


Wanneer komt acute hyperventilatie voor?

Acute hyperventilatie kan voorkomen tijdens of na het sporten maar het kan ook voorkomen op andere momenten. Het lijkt om het moment zelf soms onmogelijk om weer op adem te komen, daardoor raak je in paniek en ga je nog sneller ademen.



Tips die helpen bij acute hyperventilatie:

- Probeer rustig te ademen, adem langer uit dan dat je inademt.

- Praat tegen iemand, zing een liedje of lees een boek voor.

- Ga rustig zitten of liggen, leg je handen op je buik en probeer naar je buik te ademen.

- Ga buiten een rondje wandelen.


Sommige tips werken beter voor de een dan voor de ander, soms verschilt het ook net per moment wat het beste voor je helpt. Heb je een keer en hyperventilatie aanval gehad en vindt je het spannend om het sporten weer op te pakken? Zorg er dan voor dat je rustig en ontspannen weer begint met sporten. Zorg voor een goede warming up en let op het rustig in en uitademen. Ik heb wel eens gezien dat mensen op de loopband of crosstrainer een filmpje op hun smartphone bekijken en daardoor niet doorhebben dat ze verkeerd ademen tot dat....ze een hyperventilatie aanval krijgen.


Hoe veder?

Blijf je het spannend vinden, dan kan je altijd beginnen met het trainen onder professionele begeleiding. Een personal trainer let goed op je en heeft het vaak ook door als je te snel gaat ademen. Een trainer kan je ook helpen tijdens een aanval door je af te leiden en te ondersteunen naar een rustigere ademhaling. Voorkomen is beter dan genezen, blijf je er last van houden? Kijk dan eens of ademhalingstherapie (bij een fysiotherapeut) wat voor je is.



Let op! Deze tips helpen alleen bij acute hyperventilatie, is dit de eerste keer dat je dit meemaakt, twijfel je of gaan de klachten niet voorbij, Bel dan de huisarts of 112.

Bovengenoemde tips zijn geen vervanging voor medisch advies.


Bron:

-Help ik hyperventileer (Nederlandse Hyperventilate Stichting)

-https://www.lumc.nl/over-het-lumc/afdelingen/spoedeisende-hulp/ziektes-en-aandoeningen/hyperventilatie/hyperventilatie/

12 views0 comments
bottom of page